Persoonlijke Ontwikkeling

INFORMEREN – Betrokken en actief

De Bibliotheek draagt bij aan de ontwikkeling en ontplooiing van individu en samenleving. Kennis en informatie halen we niet alleen uit boeken, maar verkrijgen we ook door ons te verdiepen in andere mensen en onderwerpen. De Bibliotheek organiseert en faciliteert gesprekken, ontmoetingen, lezingen, cursussen, workshops en exposities. Vrijwel altijd in samenwerking met lokale partijen. Zo is de Bibliotheek de plek om kennis, gedachten en overtuigingen met elkaar uit te wisselen.

Doel: In 2020 is Bibliotheek Hof van Twente een kennisrijke omgeving waar mensen samenkomen, studeren en werken. Dit blijkt uit een hoge bezettingsgraad van de verschillende werkplekken en zalen voor activiteiten. Deze werkplekken en zalen zijn toegankelijk, veilig en van hedendaagse faciliteiten voorzien.

De Bibliotheek is initiator en facilitator in het samenbrengen van kennis uit de lokale samenleving. We bieden ruimte aan organisaties, instanties en groepen om kennis, gedachten en overtuigingen met elkaar uit te wisselen en te vormen.

Leeskringen

Een belangrijke en vaste kern binnen de bibliotheek, als we het hebben over ontmoeting en persoonlijke ontwikkeling, zijn de leeskringen die we in de Bibliotheek hebben. In de Bibliotheek Hof van Twente hebben we op dit moment vier verschillende leeskringen, twee in Goor, één in Delden en in Markelo werd in 2019 een nieuwe leeskring Geschiedenis opgericht. Deze leeskringen worden mogelijk gemaakt dankzij de samenwerking met Senia.

Studeren en werken

De Bibliotheek biedt ook ruimte aan mensen die een werk- of studieplek zoeken. De werkplekken in de Bibliotheek Goor worden gefaciliteerd in samenwerking met Boekwerk Coworking.

Faciliteren

Naast ruimte voor particulieren en zelfstandige ondernemers, merken we dat de vraag naar faciliteiten en ruimte groeit bij maatschappelijke organisaties die workshops of spreekuren willen geven. Partners die in 2019 gebruik maakten van de Bibliotheek als locatie voor één of meerdere van hun activiteiten zijn onder andere Zwanger in Twente die verschillende informatieavonden en workshops voor aankomende ouders aanbiedt. Ook Salut en SeniorWeb maken gebruik van onze faciliteiten. Verder vindt in de Bibliotheek Goor het maandelijkse inloopspreekuur Reizen met OV plaats. Senioren kunnen hier vrij inlopen om de OV-ambassadeurs vragen te stellen over het reizen met het OV.

In de Bibliotheek Goor zijn ook de Puzzeltheek (1571 uitleningen in 2019) en Stichting Kunstuitleen gevestigd. Dit zorgt voor een mooie mix van boeken, puzzels en kunst in Goor.

Lezingen en exposities

In de Bibliotheek Hof van Twente hadden we in 2019 diverse lezingen, cursussen, exposities en andere activiteiten waarbij mensen zich verder konden ontwikkelen en ontplooien.

Boekenweek

In het kader van de Boekenweek kwam Adriaan van Dis naar Delden voor een lezing in
samenwerking met Het Nut. De lezing vond plaats in het Parochiehuis en trok 225 bezoekers. In Diepenheim werd voor de Boekenweek in samenwerking met Boekhandel Lovink en Ingrid KeestraHerberg de Pol het Deeps Leesfeest georganiseerd waar schrijvers en performers A.L. Snijders, Wieteke van Dort en André Manuel te gast waren.

In dezelfde maand verzorgde schrijfster en mantelzorgster Ingrid Keestra in de Bibliotheek Goor een boeiende avond over haar boek en project Mantelzorg der Liefde. Deze lezing bracht een divers publiek samen rondom dit maatschappelijke thema. Ook is er een cursus aangeboden over Vrouwelijke kunstenaars in de Bibliotheek Diepenheim.

Nationale Voorleeslunch

In samenwerking met twee verzorgingscentra in Delden hebben we de Nationale Voorleeslunch georganiseerd. Op drie locaties werd voorgelezen terwijl de bezoekers genoten van een lunch met in totaal maar liefst 80 senioren.

Kunstmoment DiepenheimTentoonstelling Diepenheim

De Bibliotheek Diepenheim was in oktober 2019 een van de locaties van Kunstmoment Diepenheim, een jaarlijks kunstevenement in het Stedeke. Bij de Bibliotheek presenteerde het kunstenaarsduo KunstConstructie hun project Lost Energy. Het zorgde ervoor dat een we een groot aantal nieuwe bezoekers in de Bibliotheek mochten verwelkomen.

Boekverkoop

Afgelopen jaar zijn er in de zomermaanden en tijdens de kerstvakantie boekverkopen geweest in alle vestigingen van de Bibliotheek Hof van Twente. We verkopen dan afgeschreven boeken, zodat ze een tweede leven kunnen krijgen en kopers tegen een zacht prijsje hun boekenkast kunnen aanvullen.

Doel: t/m 2020 realiseert Bibliotheek Hof van Twente jaarlijks twee thematische programma’s met maatschappelijke relevantie, die bestaan uit verschillende activiteiten en waarbij het thema vanuit verschillende invalshoeken wordt belicht en verkend.

De Bibliotheek Hof van Twente heeft in 2019 deelgenomen aan een aantal lokale evenementen, markten en projecten waarbij er nieuwe verbindingen gemaakt konden worden met lokale partners en bewoners.

Kleurrijk in de Hof

Zo was de Bibliotheek op zaterdag 6 juli aanwezig op de zomerse markt Kleurrijk in de Hof. We hebben daar naast onze informatiestand, een voorleesprogramma voor jonge kinderen en de Voorleesbus gefaciliteerd. Ook waren er in de Bibliotheek twee workshops van Tetem te volgen voor de jeugd.

Dag voor de Dialoog

In november nam de Bibliotheek Goor samen met andere organisaties uit de stad deel aan de Dag voor de Dialoog. Eerst was er een gezamenlijke maaltijd op een aantal gastplekken, ook bij mensen thuis en daarna werd er een informatieplein in het gemeentehuis ingericht.

Verhalen vangenVerhalen Vangen

In samenwerking met Stichting Historisch Goor en Boekwerk Coworking zijn voor het schrijfproject Verhalen Vangen oud-medewerkers van de textielfabrieken van Goor geïnterviewd over hun werkperiode in de jaren ’50 en ’60.

Dit project werd geleid door Esther Sajet en bestond uit acht bijeenkomsten waarin (amateur) schrijvers onder leiding van een schrijfdocente vaardigheden en ervaring op doen om verhalen op een aantrekkelijke manier te vangen. In 2020 zullen de verhalen aan het publiek gepresenteerd worden.

Dementie

De Bibliotheek Hof van Twente tekende op 13 mei 2019 het manifest Samendementievriendelijk.nl. Hiermee dragen we als Bibliotheek samen met andere organisaties bij aan een dementievriendelijke gemeenschap.