Persoonlijke Ontwikkeling

INFORMEREN – Betrokken en actief

De Bibliotheek draagt bij aan de ontwikkeling en ontplooiing van individu en samenleving. Kennis en informatie halen we niet alleen uit boeken, maar verkrijgen we ook door ons te verdiepen in andere mensen en onderwerpen. De Bibliotheek organiseert en faciliteert gesprekken, ontmoetingen, lezingen, cursussen, workshops en exposities. Vrijwel altijd in samenwerking met lokale partijen. Zo is de Bibliotheek de plek om kennis, gedachten en overtuigingen met elkaar uit te wisselen.

Doel: In 2020 is Bibliotheek Hof van Twente een kennisrijke omgeving waar mensen samenkomen, studeren en werken. Dit blijkt uit een hoge bezettingsgraad van de verschillende werkplekken en zalen voor activiteiten. Deze werkplekken en zalen zijn toegankelijk, veilig en van hedendaagse faciliteiten voorzien.

Literair in de Pol

Literair in de Pol is een samenwerking met Boekhandel Lovink en Herberg de Pol. In de literaire talkshows worden bekenden personen uit de literaire wereld geïnterviewd door wisselende journalisten, vaak nadat een lezing door de desbetreffende gast is gehouden. In 2018 waren Marieke Lucas Rijneveld, Annegreet van Bergen en Rodaan Al Galidi te Website uitsnede voor artikelen Lezing Deldengast.

Ook in Delden kwamen schrijvers op bezoek. Zo was er op 29 november een lezing van Hebrina Blok over haar nieuwste boek De weg naar Brandon Creek in de Bibliotheek.

Leeskringen

Boeken lezen en deze samen bespreken. Leesclubs zijn nog altijd populair! De Bibliotheek Hof van Twente biedt onderdak aan drie verschillende leeskringen, twee in Goor en één in Delden.

Bezoek No Hero

Op 21 juni organiseerden we een bezoek aan het nieuwe Museum No Hero in Delden. We kregen met alle deelnemers allereerst een inleiding over het museum. Daarna gingen we met een audiotour zelf het museum ontdekken.

Voorleeslunch Delden

In de Bibliotheek Delden werd ook dit jaar een Voorleeslunch georganiseerd, samen met UVV Delden en de 2 verzorgingscentra. Dit was op 8 oktober, in het kader van Nationale Ouderendag. Op drie locaties werd voorgelezen terwijl de bezoekers genoten van een lunch: restaurant In de Hagen en de zorgcentra De Wieken en Elisabeth. In totaal verwelkomden we maar liefst 90 senioren.

Ervaar het OVInloopspreekuur Reizen met OV

Senioren hebben het vaak lastig in het openbaar vervoer. In 2018 startte het maandelijkse inloopspreekuur, waarbij bezoekers gedurende 1½ uur vrij in kunnen lopen om de OV-ambassadeurs vragen te stellen over het reizen met het OV. Onderwerpen waar veel vragen over kwamen, zijn de OV-chipkaart, abonnementen en reisroutes.

GGD

In 2018 zijn er door GGD Regio Twente vijf avonden over zwangerschap/babyverzorging georganiseerd in de Bibliotheek van Goor.

Boekverkoop

Er zijn twee boekverkopen geweest, in juni en december.

Landelijke campagnes

In 2018 besteedde de Bibliotheek ook weer aandacht aan meerdere landelijke campagnes.

BoekenweekIn het kader van de Boekenweek met het thema Natuur, was Jan Brokken in Delden te gast. Er waren ongeveer 125 bezoekers in het Parochiehuis. Deze avond werd samen met ’t Nut georganiseerd. In Diepenheim was Jan Terlouw te gast in Cultuurcentrum Herberg De Pol. Deze avond werd georganiseerd in samenwerking met Herberg De Pol en boekhandel Lovink. Ook schreven we een wedstrijd uit voor de mooiste natuurfoto. De winnaars waren Hanneke en Camiel Kosters uit Delden.

Tijdens Nederland Leest, in het teken van voeding, konden onze bezoekers weer in de Bibliotheek terecht voor een gratis geschenkboek. Dit keer bestond het boek uit een menu van uiteenlopende gangen: vijf culinaire kopstukken belichtten het thema voeding ieder vanuit hun eigen blik.

Boekwerk

Boekwerk Coworking, op de eerste verdieping van de Bibliotheek Goor, heeft werkplekken, een ontmoetingsruimte en een presentatie-, trainings- en cursuslocatie voor iedere ondernemende zelfstandige professional die een (flex)werkplek zoekt in Hof van Twente.

KunstuitleenPuzzeltheek

De Bibliotheek in Goor herbergt ook een puzzeltheek. Deze wordt gerund door enthousiaste vrijwilligers en is twee dagdelen in de week geopend.

Kunstuitleen

Stichting Kunstuitleen Hof van Twente biedt - als Hofbrede instelling - burgers, bedrijven en winkels de mogelijkheid bieden om tegen aantrekkelijke tarieven hun huizen en gebouwen te voorzien van ‘kunst aan de muur’. De Kunstuitleen bevindt zich op de eerste verdieping van de Bibliotheek Goor.