De klassieke Bibliotheek in nieuw perspectief

ORGANISATIE - Verandering en verbreding

De aanvullende programmalijn die de Bibliotheken landelijk samen oppakken, is die van de verandering en de verbreding van de klassieke Bibliotheek. Ook voor Bibliotheek Hof van Twente geldt dat de klassieke Bibliotheek, waarin uitleen van een collectie centraal stond, niet langer leidend is. Verandering en verbreding van de klassieke Bibliotheek betekent dat we niet meer spreken over de klassiek Bibliotheek, maar over de maatschappelijke- en educatieve Bibliotheek.

Met andere woorden: de klassieke Bibliotheek integreert in de maatschappelijke- en educatieve Bibliotheek en komt tot uitdrukking in de drie programmalijnen Jeugd & Onderwijs, Participatie & Zelfredzaamheid en Persoonlijke Ontwikkeling. De collectie, in al z’n verschijningsvormen, is en blijft van belang, maar wordt ondersteunend ingezet aan de maatschappelijke en educatieve taken.

Doel: In 2020 is de collectie van de Bibliotheek, in alle vormen, een afspiegeling van vraag en aanbod vanuit de verschillende kernfuncties (leren, lezen, informeren) binnen de lokale samenleving. Daarmee profileert de Bibliotheek zich als het knooppunt waar kennis (vanuit die verschillende vormen) samenkomt

Het aantal leden is in 2018 nagenoeg gelijk gebleven, tegen de landelijke trend in. In het aantal fysieke boeken dat wordt uitgeleend zien we een daling. De digitale collectie4 overzichten klassieke bibliotheek daarentegen, groeit en wordt door onze klanten steeds meer gebruikt. Een abonnement op de Bibliotheek biedt klanten de mogelijkheid om van beide opties gebruik te maken.

Lezen

Dat de collectie ondersteunend wordt ingezet voor de programmalijnen, betekent voor de lijn Jeugd & Onderwijs dat we voor de doelgroep tot 18 jaar inzetten op een aantrekkelijk collectie die uitnodigt tot lezen. Immers ‘kilometers lezen’ maakt goede lezers en lezen is leuk, mits je toegang hebt tot datgene wat bij jou past. Dat zien we terug in de collecties op de scholen, maar ook in de collectie in de Bibliotheek.

Leren

Voor de programmalijn Participatie & Zelfredzaamheid betekent het dat we inzetten op veel ondersteunend materiaal bij het aanleren van lezen en schrijven voor volwassenen. Er verschijnt steeds meer materiaal dat is afgestemd op deze doelgroep, zodat ook voor deze klanten lezen steeds leuker wordt. Op digitaal gebied is de ontwikkeling enorm groot als het gaat om het aanleren van basisvaardigheden.

Informeren

Binnen de programmalijn Persoonlijke Ontwikkeling is de collectie in al zijn facetten ondersteunend. Of je nou meedoet aan een leeskring of studiekring, of je wilt oriënteren op maatschappelijke vraagstukken, de Bibliotheek is het knooppunt waar kennis samenkomt juist door de aanwezigheid van collectie. Het kan fysieke informatie zijn of digitale, maar ook in de hoofden van mensen is veel kennis aanwezig die we graag delen door het organiseren van lezingen, debatten, cursussen en workshops.

Ook voor de volwassen lezer geldt dat plezier in lezen van belang is. Want lezen is een vaardigheid en vaardigheden moet je onderhouden. Daarom is onze collectie nog steeds een afspiegeling van het gebruik door onze klanten, waar we constant op monitoren en daar waar nodig zorgen voor bijstelling.

Huisvesting

Een ander facet van de klassieke Bibliotheek is tenslotte het gebouw waarin de Bibliotheek zich bevindt. Immers: geen collectie zonder plaats waar deze staat en geleend kan worden. Integratie in de drie inhoudelijke programmalijnen betekent dat we in 2018 meer aandacht hadden voor voorlezen en andere jeugdactiviteiten en dat we inzetten op het huisvesten van professionele ondersteuning in de vorm van spreekuren en informatiebijenkomsten.

Doel: In 2020 werken alle medewerkers vanuit de bedoeling van de Bibliotheek. Alle medewerkers zijn zich bewust van hun eigen bijdrage hieraan en handelen er naar. Doelen en ambitie van de organisatie vormen het kader waarbinnen we werken. Zelforganisatie is een leidend principe. De talenten van medewerkers zijn in beeld en op de juiste plek ingezet

Op 1 juli 2018 werd de gezamenlijke directievoering voor de Bibliotheekstichtingen Hengelo, Hof van Twente en Oldenzaal een feit. De samenwerking van de Bibliotheken Hof van Twente en Hengelo stamt reeds van 2013, Organisatie en medewerkersen dit jaar kwam Oldenzaal daarbij. Opschaling is belangrijk, omdat het de Bibliotheken meer slagkracht geeft. Door in te zetten op meer zelfstandigheid en eigenaarschap binnen de teams kan management beperkt blijven en is er meer ruimte voor de uitvoering.

Dit wordt gedaan in de vorm van zelforganiserende teams. De teams stellen een eigen teamagenda op, waarin de stappen zijn opgenomen om de teamdoelen te bereiken.
Deze organisatie-ontwikkeling heeft ook in 2018 veel aandacht gevraagd. Want naast een andere manier van onderling samenwerken, veranderden ook de taken die aansluiten bij de maatschappelijke en educatieve Bibliotheek.

Doel: In 2020 vormen vrijwilligers een vast onderdeel van ons personeelsbestand. Vrijwilligers vormen een toegevoegde waarde voor de Bibliotheek, zij zijn enthousiast over de doelstellingen van de Bibliotheek en dragen dit enthousiasme uit

Werken met vrijwilligers is belangrijk voor de Bibliotheek; vrijwilligers vinden een voorziening als de Bibliotheek belangrijk en hebben daar iets extra’s voor over. Dit gezamenlijk belang geven we vorm door vrijwilligers te werven voor taken die van toegevoegde waarde zijn. Eind 2018 waren er 35 vrijwilligers actief in de vier vestigingen in Hof van Twente. Zij zorgen ervoor dat we ruimere openingstijden kunnen hanteren. Daarnaast waren er zo’n 25 andere vrijwilligers actief voor de Bibliotheek, bij projecten als de VoorleesExpress en PraatjesMaken.

Als maatschappelijke organisatie, die bovendien als één van haar speerpunten participatie en zelfredzaamheid heeft, geven we ook ruimte aan vrijwillige inzet van mensen als het gaat om re-integratietrajecten of andere begeleide trajecten, zoals taalstagiaires.